O ruskom kozmizme

Anton Vidokle v rozhovore s Arsenym Zhilyaevom

Arseny Zhilyaev vo svojej prednáške predstaví pôvod ruského kozmizmu, jeho hlavné línie a predstaviteľov [(Nikolai Fyodorovich Fyodorov (1828-1903), Konstantin Tsiolkovsky (1857-1935), Vladimir Vernadsky (1863-1945) a Alexandre Chizevsky (1897-1964)]. Anton Vidokle predstaví a premietne svoje filmy z trilógie o ruskom kozmizme. (This is Cosmos 2014; The Communist Revolution Was Caused By The Sun, 2015). Prednášku a premietanie ukončia spoločnou diskusiou s publikom.

13. apríl 2017 (štvrtok)
od 17:00 do 19:00 hod.
Kunsthalle KLUB
Prednáška bude v anglickom jazyku
Vstup voľný

Prednášku pripravil APART v spolupráci s projektom SOFT NORM (VŠVU) a Kunsthalle Bratislava. 
Uskutoční sa v rámci výstavy Možnosť uchovávania


Ruský vizuálny umelec Arseny Zhilyaev (1984) predstaví vo svojej prednáške s názvom An Apple Trees Will Bloom on Mars pôvod hnutia ruský kozmizmus, jeho hlavné línie a predstaviteľov. Umelec, kurátor a filmový tvorca Anton Vidokle (1965) premietne dva svoje filmy z trilógie o ruskom kozmizme (tretí bude dokončený tento rok) This is Cosmos (2014) a The Communist Revolution Was Caused By The Sun (2015). Prednášku a premietanie zakončia diskusiou s publikom.



Hnutie kozmizmu sa dovolávalo materiálnej nesmrteľnosti a znovuzrodenia, ako aj cestovania do vesmíru. Jeho korene sú v spiritualite 19. storoča v Rusku. Doktrína nesmrteľného života v nekonečnom vesmíre odzrkadľuje dobový optimizmus vo vede a v umení. Utopické science-fiction myslenie kozmistov malo odvtedy výrazný vplyv na umenie, vedu a politiku ako predrevolučného, tak aj sovietskeho Ruska.



„Z pohľadu dneška kozmizmus, napriek tomu že bol zatienený sovietskou ideológiou otvára nové perspektívy interpretácií ruskej avantgardy a taktiež ideologického a politikého nastavenia Ruska od predrevolučných čias až do súčasnosti. Ako príklad uveďme texty Nikolaja Fedorova (1829-1903), v ktorých deklaroval presvedčenie, že najvyšším cieľom technológie musí byť prekonanie smrti; všetci ľudia, ktorí kedy na Zemi žili musia byť znova oživení. Kozmisti tiež boli vizionárskymi priekopníkmi vesmírneho cestovania. Pre Fedorova predstavovala napríklad kolonizácia ďalších planét nevyhnutný následok nedostatku životného priestoru na Zemi po znovuoživení mŕtvych. Ďalším kľúčovým myšlienkovým momentom hnutia je koncept múzea, využívajúci relikvie, ktoré uchovávajú všetko potrebné pre vzkriesenie duší jednotlivcov. Fedorov, rovnako ako zakladateľ suprematizmu Kazimir Malevič veril, že po smrti Boha bude múzeum jediným miestom, kde bude možná transhistorická jednota.“ 

(úryvok z anotácie pripravovanej výstavy v koncepcii Antona Vidokla, Arsenyho Zhilyaeva a Borisa Groysa s názvom Art Without Death: Russian Cosmism, ktorá sa bude konať v HKW Berlin v septemberi tohto roka; https://www.hkw.de/en/programm/projekte/2017/art_without_death_russian_cosmism/start.php)


Anton Vidokle je umelec, kurátor a filmár, zakladateľ portálu e-flux. Vystavoval na Documenta 13, na Benátskom bienále a Bienále v Lyone. V roku 2016 prezentoval svoj science fiction film 2084 na Bienále v Montrealy, This is Cosmos (2014) na Berlinale, Bienále v Shangai a vo Witte de With v Rotterdame. Žije v New Yorku a Berlíne.



Arseny Zhilyaev skúma vo svojom diele dedičstvo sovietskej muzeológie z revizionistickej perspektívy. Od roku 2011 je ko-editorom moskovského magazínu o umení Khudozhestvennyi Zhurnal. Jeho dielo bolo prezentované na Liverpool Biennale (2016) a Triennale v Ljubljani, ale aj v Paríži, San Franciscu a Tretyakov State gallery v Moskve (2012).



Tento projekt bol podporený z verejných zdrojov poskytnutých Fondom na podporu umenia. 
Projekt SOFT NORM: From Historical Awareness to Civil Engaged Art Practises je financovaný z grantu PATTERNS LECTURES.

 

Facebook